onsdag, april 13, 2016

Strävsam läsning

”Det är utan tvekan en krävande bok. Eco bollar med kunskaper på de mest skilda områden, 
och ibland är det helt klart svårt att hänga med i hur alltihop är tänkt att hänga ihop."
citerade jag när jag den 25 mars gav mig i kast med:
Jag har nu avverkat 160 av de 645 sidorna = i genomsnitt 10 sidor/dag.
MEN
Det är inget lidande. ECO har lyckats med, att inbakat i en deckargåta, typ i Rosens namn, ha redovisat seklers myter och mysticism, hittills mest påfallande  det
DET  judiska medeltida Livsträdet:
Med start upptill och via höger/vänster neråt  står det :
1 KETER, 2 CHOCKMA , 3 BINA, 4 CHESED, 5. GEVURA, 6, TIFERET,7 NETSACH, 7 HOD, 9 JESOD, MALCHUT.
Dessa begrepp har ECO valt att använda som kapitelnamn. Jag har hittills avverkat 3 - har just startat på Chesed. Just nu redogörs för Tempelriddarnas arvingar...
 

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home