onsdag, maj 20, 2015

VANDALERNA

I vår familj har vi ett särskilt förhållande till Vandalerna.
När en av svärdöttrarna mot slutet av  80-talet blev medlem,
 berättade hon sedermera som kuriositet, att enda gången hon  blev vittne till 
en animerad dispyt mellan mor och son, gällde det inte disken etc
UTAN
 just en meningsskiljaktighet gällande vandaler kontra normanderna!
(efter trettio år måste jag tillstå att det var jag som hade ca 500 år fel!)
Se även 
DOCK
Som så ofta efter ett misstag omvänder man sig.
I familjen är vi nog bland de i Sverige som  numera vet mest om både vandaler och normander!
När därför Ponthus Hulthen öppnar sitt projekt Vandalorum med en utställning i Värnamo  2001 är jag och den gamle   bland besökarna och jag inköper ovanstående bok.
SOM
Jag först nu läst i sin helhet.
Den 4de juni 2011 postulerade jag att jag den 15/9 s.å. skulle ha läst färdigt dessa tolv böcker. 
NU
är det bara Strändernas svall och Frøken Smilla kvar!
Nu har målsättningen modifierats till att hoppas det blir i min livstid...
Det är faktiskt en verkligt spännande och omtumlande bok
liksom utställningen var.
Dick Harrison skrev 7 0ktober i ScD en understreckare
Det är först från och med dem som skrivits 2002 man bara kan klicka ner en länk!
Inledningen:
Jag hoppas att han skämtar. Det är det första som slår mig när jag läser Pontus Hulténs publikation Den sanna historien om vandalerna (Museum Vandalorum Publikation nr 1,198s)) Jag hoppas att han driver med oss, att boken är ett storslaget skämt, en happening med historiskt tema. Det finns tecken som tyder på detta. Att boken tillägnas en viss Asger Jorn och hans Scandinavian Institute for Comparative Vandalism låter föga seriöst. (Men vad vet jag?)  Dessutom citeras Voltaire på försättsbladet:
"Jag bejakar en idé idag, tvivlar på den i morgon och lever med den i övermorgon, 
och jag kan alltid ha fel" 
Det låter hoppfullt.
På grund av anledning, som kommer att uppenbras i morgon ,
har jag som sagt nu äntligen läst HELA boken.

Etiketter: , , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home