fredag, december 26, 2014

Svunna jular

Som trogna läsare av denna blogg fått erfara har mitt småländska arv medfört att 
 INGET KASTAS 
Således har ja fortfarande lådor med julpynt från trettiotalet
och framåt med egna, barnens och barnbarnens "hemmagjorda"
Vid den årliga genomgången, för att kasta trasigt och liknande
stannade jag upp inför denna flaggparad.
Jag minns den väl från min tidiga barndom.

Eftersom jag är född 1935 har jag  de första minnena från 1938 års jul.
Det var först framåt 50-talet som det blev vanligt med flagglinor -  då färdigköpta
och enbart med svenska flaggan.
Den här var en klenod, monterades i granen som första dekoration EFTER ljusslingan.
Vi var också bland de få som redan före kriget hade en elektrisk ljusslinga
÷
Vi barn fick inte hantera vare sig ljusslinga eller denna flagglina
Trettiotalet avslöjar sig genom statsvapnen på  t.ex. Ungerns,
Italiens 
OCH
Portugals flagga.
Uppenbarligen har den varit någon form av bilaga i någon tidning
så man kunde klippa ut och montera den själv.
÷
Tysklands flagga saknas.
Jag har ett väldigt starkt minne från julgransprydandet 1940
Min far, som normalt inte deltog i dessa pysslor,
 reste sig plötsligt från sin fåtölj, gick fram till flagglinan 
och SLET av 
 den tyska flaggan med Hakkorset.

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home