söndag, september 28, 2014

Wolf Hall

Jämfört med Moby Dick som tog 9 månader,
 gick det ju fort= 2!
Hulary Mantels historiska roman om Thomas Cromwell är mästerlig - hon lyckas med att både ge en ingående skildring av livet vid Henrik VIII:s hov
OCH
likt Dickens och systrarna Brontë
ge en inkännande bild av TC:s intressanta personlighet:
En "modern"  sympatisk renässansmänniska 
  mästerverk Thomas Cromwell (1485–1540) är ett sant mästerverk, enligt Ann Charlotte Altstadt. (Målning av Hans Holbein den yngre.)   
Thomas C. hade ett stort nätverk som han samarbetade med i hela Europa.
Bl.a. var han personlig vän med Hans Holbein!
Recension i Aftonbladet:



Aldrig har jag läst något så förunderligt hänförande som Hilary Mantels Man Booker-prisbelönta romaner om kung Henrik VIII:s sekreterare Thomas Cromwell. Spelet bakom drottning Anne Boleyns uppgång och fall låter som en The Tudors-såpa men är ett sant mästerverk. Mantels eld, som får 1500-talet att flamma så intensivt innerligt, får alla andra romaner att falna till aska.
I Wolf Hall, som inleder Mantels trilogi, utmanövreras Cromwells älskade fadersfigur kardinal Wolsey när Anne Boleyn stiger mot tronen. Vid kardinalens död tar Cromwell hans plats vid Henriks sida och lyckas upplösa kungens äktenskap med Katarina av Aragonien. I den andra delen, För in de döda, fortsätter Cromwell navigera mellan egenintresse, kungens växlande humör och önskningar, guds och parlamentets lagar, adelsläkters intressen, påven och utländska furstars hot. Nu för att montera ned Anne Boleyn från tronen – och sätta Jane Seymour i hennes ställe. Alltid med stenansikte, älskvärt sätt och diskret konstfulla beräkningar.   


I min lista på de 10  bästa romanerna kommer detta verk att ta plats!

Etiketter: ,

1 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Nu blev jag riktigt inspirerad att läsa! Här i Rom reser jag spårvagn till och från institutet, en resa som tar ca 45 minuter. Då har jag tid att läsa! Just nu läser jag Lätt, snabb och öm av Sven Stolpe. Som du vet upptäckte jag honom för något år sedan och fascineras av hans originella tänkande. Men nu var det ju inte om honom vi skulle tala. Så roligt att du hittat en roman som kvalar in på topp tio-listan. Jag skall genast gå in och se vilka andra som befinner sig där.

För övrigt tänkte jag försöka börja blogga igen! Många försök har det blivit, men numera har jag i alla fall sammanhängande tid för mig själv då jag hinner få något gjort.

29 september, 2014 09:10  

Skicka en kommentar

<< Home