tisdag, juni 24, 2014

Kulturutflykt 2014:2A

Nu äntligen kommer den utlovade fortsättningen på
 Veteranernas Kulturutflykt 2014. 
Att det dröjt beror dels på fortsatta upplevelser som pockat på omedelbar rapport
MEN
framför allt att jag har ett speciellt förhållande till nedanstående byggnadsminnesmärke:
CITADELLET i Landskrona.
När vi nu på eftermiddagen besökte det är det andra gången jag är här.
Första gången bör ha varit 1944.
Det var ju krig, min far var inkallad, förde befälet över ett cykelkompani som då var
inkvarterat på "Citadellet",
detta sagolika namn.
Jag har ett tydligt minne av att en helg, jag, 9-årig, och min femåriga syster
 blev inbjudna att besöka far därstädes
Sedan har jag aldrig varit där!
1944 hade ju all film för privata snapshots tagit slut,
 så de enda foton som finns från tiden är Polyfotos.
Min fader var ju stolt att som lekman ha blivit utnämnd till officer och kompanichef
och gick och fotograferade sig i två olika album
 och
 Här litet närbilder
Särskilt ,när han tydligen blir ombedd att le med hjälmen på, ser han ju litet pajasartad ut
Vi brukade som tonåringar, kring -49-50 ta fram dessa foton som skämtartiklar.
(Vår far var måttligt förtjust)
Det kommer mera!

Etiketter: , , , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home