tisdag, maj 20, 2014

Mina lyckliga år

De senaste sex veckorna har varit fyllda av diverse vårbestyr och sällskapsliv.
ORKEN
både den fysiska och mentala 
börjar, med ålderns rätt,
FALNA
Det har främst gått ut över läsandet. Mitt mål: fyra böcker i månaden, har krympt till knappt tre!
MEN
De senaste veckorna, då TV-programmet varit uselt, samtidigt som vädret har tillåtit att man kan sitta ute i kvällningen med en god bok i händerna, har  dock förbättrat läget.

Både min fascination för Kaufmann och mitt beslut att på grund av 100-årsjubileet, fördjupa mig i Första världskriget har inspirerat mig att fortsätta läsandet av Arthur Rubinsteins memoarer
del 2 
 1887-1982

Först delen slutade våren 1913.När jag läste del I hade jag ju ännu inte upptäckt Jonas! När jag nu fortsätter att ta del av AR:s noggranna uppräkning av alla sina konserter och kontakter, med litet inemellan information om både första och andra världskriget, Versaillefreden, Hitler, Ausschwitz etc, slår det mig hur lika dess båda personer är!

De har ju båda detta fantastiska minne, både för händelser och musik. De är kanske inte bäst på själva "hantverket" men i själva UPPFATTNINGEN och KÄNSLAN av det innersta,"Inbrunst",  och förmågan att överföra denna förnimmelse till åhörarna!
Båda är föga intresserade av papper och penna, AR har inga som helst anteckningar från sitt 95-åriga liv, men kan ändå, på mer än tusen sidor, i detalj redogöra för alla sina framträdanden, repertoir, plats och deltagare...
När vi skildes från honom 1913 hade han slagit sig ner i Paris.  Under 20-talet åkte han runt i världen, mest Europa och Syd-Amerika, skröt om sin popularitet hos societetsdamerna. 1932 , 45 år gammal, gifter hans sig så med   en 21 år yngre polsk dansös, Nela. De får 4 barn.

Det är omöjligt att redogöra för alla kulturpersoner och övriga betydande personer Rubinstein, inte bara träffade, utan var vän med - i stort sett ALLA från violinisten Joseph  Joachim  till Stravinsky, Rachmaninov, Coco Chanel, Pablo Picasso, Indira Gandhi, Golda Meir och Albert Einstein, för att nämna några som AH kom i kontakt med.
Sökande efter något helt annat hittade jag  t.ex
 detta YouTubeklipp
Kvinnan som hämtar statyetten är AH:s hustru Nela

Läser man denna självbiografi får man en noggrann genomgång av den västerländska kulturens  persongalleri och utveckling  1890-1980!

Etiketter: , , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home