fredag, januari 31, 2014

Tom Sawyer

"En klassiker" , säger Mark Twain, "är en bok som folk berömmer men inte läser" Det är lustig sagt men det stämmer dåligt på hans egna böcker, särskilt illa på Tom Sawyer, står det på försättsbladet på denna bok.




Detta exemplar har sedan slutet på 80-talet "legat och skräpat" bland våra ungdomsböcker. När jag började sortera dem , och funderade på att ge bort den här till något lämpligt barnbarn i julklapp, kom jag på att jag själv aldrig hade läst den!
Under min uppväxt på 40-talet, refererades det ständigt till  den både i hemmet, skolan och på kultursidor , varför  den för mig varit just en "Klassiker" -= välkänd men ej läst!
Jag har en princip att inte ge bort en bok jag SJÄLV inte läst, varför jag satte igång.

Det är en förtjusande bok!
Jag börjar med Förordet av Nils Erik Baerendtz som är utomordentligt roande och upplysande. På drygt 5 sidor  får man en introduktion till Samuel Langhorne Clemens´ (som Mark Twain egentligen hette) hela författarskap och gärning.

" Han (dvs MT) var en utomordentlig muntlig berättare och en oöverträffad talare. Vid en middag i London, anordnad för att hylla honom, inledde han ett tal med dessa ord.:
" Mina damer och herrar! Livet har farit hårt fram med vår amerikanska litteratur. Poe är död, Longfellow är död - och själv känner jag mig inte riktigt bra!"
Mark Twain 
1835-1910
Det finns rikligt med illustrationer, teckningar av den skicklige Erik Palmquist.
De illustrerar det oansvariga  skolkande skolpojksliv som Tom Sawyer och hans kompis. föräldralöse Huckleberry Finn lever i en fantasivärld som sjörövare och skattsökare, vid Mississippis stränder, som jag ju inbillat mig att den handlar om
OCH
Det gör den
MEN
Inte enbart
Det finns en djupare intrig med mord, stölder och försvinnanden
som inte står någon modern deckare efter!

...och en liten förälskelse

Etiketter: , ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home