tisdag, mars 19, 2013

De långhåriga merovingerna

Den förhatliga väderleken har det goda med sig att det blir en del läst.I samband med resan till Mälardalen fann jag att en länge uppskjuten omläsning av Frans G:s essäbok De långhåriga Merovingerna passade bra.
Jag hade ju på 50-talet - i Lund och innan föräldraskap stal all fritid - en period då jag slukade det mesta av Frans G som kom i min väg.
SEDAN
1981ärvde jag ju morbror Rulles bibliotek där i stort sett hela  författarskapet är representerat, och essäböckerna har stått i aktuellt-hyllan och väntat i mer än trettio år..., satts på akutlistan 2010
NU
är den emellertid omläst!
OCH
Det har varit en LYCKA
MEN
En ansträngande sådan.

Frans G:s språk - som verkar vara inspirerat av såväl Homeros ,  isländska sagor som kanslistil - tar ju en stund att vänja sig vid. Efter ett tag har man emellertid saktat ner läshastigheten och  kan i fulla drag NJUTA.
Jag brukar ju ofta citera mindre partier för att åskådligöra författarens stil
MEN
när det gäller Frans G känner jag mig frestad att citera det mesta, vilket resulterat i att jag avstått helt
*
Sedan är det ju även, som märks i innehållsförteckningen ovan, 
OMFATTNINGEN 
av hans beläsenhet, hans förmåga till överblick och jämförelser mellan sekler.
Tagen och läsen

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home