tisdag, april 17, 2012

Djurlig cykeltur

Nu är det härliga dagar i Nordvästskåne.
Det berättas om snökaos i Stockholm, regn, blask och rusk än vid Vättern, än på ostkusten
MEN HÄR
har vi framför allt vindstilla,
 c.a 10° mest uppehåll, mer sol än duggregn
Med andra ord perfekt cykelväder!
Häromdagen när jag cyklade längs Per Albinlinjen observerade jag den här katten som tydligen spanade in något villebråd...
Längre söderut blev jag intresserad av svanen som låg tryggt bara några meter från en piprökande man. Jag intervjuade honom och han visste berätta:
1. Svanen låg på ägg. Det är tydligen ett par som år efter år häckar på samma olämpliga* plats utan att förtröttas!
* Boet ligger 5 m från vattnet där Niagarabäcken löper ut. Varje år under häckningstiden kommer det minst ett oväder som sköljer ut äggen i havet okläckta -men svanarna har inte haft förstånd att ändra plats för sina förhoppningar!

2. Detta visste han eftersom han hade hus i närheten. När jag frågade vidare framkom det att hans gammelmorfar ägt hela norra Viken. Han var dansk och mejeriingenjör som efter att ha blivit skadad i kriget 1864 flyttat till Viken och öppnat mejeri norr om kyrkan. Egendomen såldes någon gång på 1920-talet. Själv hade han bott i Viken 1942-49 men sedan flyttat tillbaka till Danmark.

Etiketter: , , ,

1 Reflektioner:

Anonymous Agneta skrev ...

Niagarabäcken, ett fantastiskt namn på ett vattendrag. I Sankt Hansparken, i vår närhet, gjorde kommunen för ett antal år sedan en slingrande bäck av dagvatten utmed ett stort gräsmatteområde. I folkmun kom den att kallas Älvfåran.

På tal om fåglar på ägg, så har vi en duva cirka tio meter rakt ut från vårt köksfönster som ruvar sedan rätt många dagar. Ruvar gör också de skator som har sina revir utanför våra fönster och häromdagen såg jag i bostadsområdets rabatt en gräsandhona och en anddrake spatsera omkring. Det våras!

17 april, 2012 22:20  

Skicka en kommentar

<< Home