fredag, mars 23, 2012

Taklamakan

 Jag har ju numera ett sådant välfyllt program så jag ligger snöpligt efter med rapporteringen. Som vanligt  finns det även i år ett
FÖRELÄSNINGSPROGRAM VÅRTERMINEN 2012
=====================================
Lokal: Vikens Hemgård
Terminskort: 100 kr.
Enstaka föreläsningar: 40 kr.
-------------------------------------------------
I år köpte jag TERMINSKORT!
Ovan en bild från:
Tisd. den 21 februari   kl. 19.00
Anders Fänge
    "Afghanistan - historia,kultur, framtid”.
  Tisd. den 6 mars  kl. 19.00
    Marcus Larsson
    "Mitt halvår som läkare bland inuiter i Ultima Thule"
Båda föredragen var, som förväntat, intressanta och trevligt framförda.
MEN
Tisd. den 20 mars  kl. 19.00
    Magnus Andersson
     ”Resor i Tibet och Taklamakan”. 
tyckte jag inte lät så spännande...
Hade jag inte haft terminskort hade jag nog inte hörsammat kallelsen:
 På resa i Tibet
HD Lokalt 13. Mars 2012 11:59
Magnus Andersson är redan för många Vikenbor en bekant föreläsare. Han har vid flera tillfällen berättat om sina äventyr på skilda exotiska platser runt om i världen. Denna gång får vi följa honom på resor i Tibet och till den vidsträckta öknen Taklamakan i norra Kina. Föreläsningen äger rum tisdagen den 20 mars klockan 19 på Vikens hemgård.
OCH
Det började inte bra:
Jag hade glömt min kamera
Det visade sig vara det hittills mest intressant och fängslande föredraget. Magnus Andersson berättade hur han, i slutet av åttiotalet, när inresemöjligheter till Tibet tillfälligt erbjöds, utrustade ett flertal turistexpeditioner till detta område som det första året knappt erbjöd för jeeparna farbar väg.
Magnus A. hade nu redigerat de tiotusentals underbara bilder han hade, inte bara från Llasa, utan även från andra av tibetanernas heliga städer och berg, områden som nu är oåtkomliga för västerlänningar. En del av de besökta platserna, gamla kulturer från 14-1600-talet vid Sidenvägen, hade Sven Hedin återupptäckt

Etiketter: , ,

1 Reflektioner:

Anonymous Gustav skrev ...

Skönt att andra kan åka till intressanta ställen och berätta för en. Jag känner mig inte längre särskilt lockad av att åka till platser där vägarna knappt är farbara med jeep.

23 mars, 2012 13:09  

Skicka en kommentar

<< Home