torsdag, mars 15, 2012

Hannah Arendt

Hannah Arendt
1906-1975*
När jag recenserade  Med Jolo till  Köpenhamn berättade jag om hur jag slarvade bort boken och att det tog flera dagar innan jag återfann den:
"När jag dagen efter FANN Joloboken,
 (Den låg på golvet i sovrummet under två understreckare om Hannah Arendt!) "

Som den trägne läsaren av denna blogg känner till har jag ju travar med gamla SvD som ligger och väntar för att jag skall få tid och psykisk energi att tillägna mig innehållet i intressanta understreckare.
2009 följde ju den gamle och jag Bryan Magees serie i Axess om 15 stora filosofer, som dock slutade med Wittgenstein.
Nu i samband med den arabiska våren har plötsligt Hannah Arendt blivit högaktuell:    
Ex:
I completely agree with the author, and it reminds me of the arguments put forth by the philosopher and political theorist Hannah Arendt. Arendt argues that in order for democracy to exist it must be practiced in the public realm. It is not enough to discuss or think about democracy in the home (and I think if she were alive right now, she would also say that posting a critique on the internet is not enough either) but takes place in the city streets.

Så jag skyndade mig att läsa:
Arendt ställde frågan om livet på ett nytt sätt (16 april 2009) 
 OCH
Hannah Arendt såg ondskan i tanklösheten 4 mars 2010


* Min mamma Eva  1906-1974 var tydligen jämnårig med Hannah

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home