tisdag, januari 17, 2012

OST:1

Min kära granne Märta fyllde ju 80 år härförleden.
Alltsedan 216 årsfirandet har jag ofta återvänt till Oldsbergs ost
Då såg jag att man kunde köpa presentkort på Ost- och vinprovning.
Det fick bli presenten.
(jag köpte ett till mig själv också...)
Efter genomfört julfirande anmälde vi oss till årets första provning, lördagen den 14 januari.
Den försiggick i butiken - vi var minsann 25 stycken.
Monica Oldsberg berättade först om sin väg till ostaffären.
Sedan om ostens historik och osttilverkning.
(Gå in på hemsidan länken ovan för vidare upplysningar)
Vi provade 4 olika sorters vin
Vi började med ostbiten längst nere till vänster och gick till höger. Vinerna dracks i samma ordning, vart och ett till tre på varandra följande ostar.På pappret till vänster om kuvertet, med de gula ostarna, fanns en förteckning:
1. Le puy de fou  Get past. Baskien
2. Monte Enebro  get past. Spanien
3. Morbier de Cleron  Ko opast. Fransk (Jurabergen).  
Den svarta linjen är aska, som lades som konservering av små tillverkare som inte fick tillräckligt med mjölk för en hel ost efter EN mjölkning.
 Till dessa tre drack vi Sauvignon blanc
4 Brie de Meaux Ko opast. Monica påpekade hur viktigt det är att Brie skall vara opast.
(denna ost har jag ofta tidigare köpt av)
5 Gruyère Grottlagrad Ko opast lagrad 24 månader
6 Sivans Präst Ko opast 3 år Sic! Se Sivans ost!
Till dessa drack vi 6792 Campiolieti - ett vin den gamle och jag ofta åtnjutit!

7 Vesterhavsost Ko past. En dansk hårdost som är tillverkad på ett sydeuropeiskt sätt
8 Napoleon får opast
9 Cados Calvados Ko opast   Från Normandie , "i calvados doppad brie;"
Till dessa tre drack vi Gewurztraminer
10. Münster Ko opast  luktande kittost från Alsace
11. Bleu de Causses Ko opast. Grönmögelost från samma by som äkta Roquefort (som är namnskyddad)

Till dessa två drack vi ett väl kylt sött vin av sauterne karaktär 4197 Chateau du Juge

Det var ingen tillfällighet att dessa fick avsluta.
Deras starka utpräglade smak dövar alla milda ostar. Skall antingen serveras ensamt eller sist!


Jag som ju botaniserat en hel del i ostar tidigare tyckte Monte Enebro och Cados Calvados 
var de mest spännande nybekantskaperna.
När jag skulle redovisa kvällen började jag rota bland mina tidigare införskaffade matböcker
OCH
hittade den här boken som den gamle köpt för 35 år sedan för extrapris. (= 8 kr)
Jag har aldrig haft tid att öppna den
MEN 
Den visade sig vara synnerligen njutbar - särskilt ett inledande kapitel om osttillverkningans historia.
Redovisas i ett följand avsnitt benämnt OST 2

Följ den spännande fortsättningen!

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home