söndag, januari 01, 2012

Das Lesen XIX : Nyårsföresatser

Efter en hektisk höst har jag änteligen fått litet läsero. När jag så här i det nya årets gryning summerar det gångna årets resultat hamnar jag på  18+14=32 lästa böcker. De 14 är statsministerbiografier.
I min faders efterföljd roar det mig att slå REKORRRD!

Så min nyårsföresats är således att jag nästa år skall kunna summera en läslista  som omfattar FLER än trettiotvå!
Jag är i full färd med att läsa min julklappsbok  Igelkottens elegans:

OCH
Via P.J.Anders Linders ledare i SvD   på nyårsafton, där han bl.a. skriver:
(Klickar man på länken ovan kan man läsa hela ledaren)
---
Hela fenomenet Axess är för övrigt ett av de stora glädjeämnena i svensk offentlighet. Inte nog med att man ger ut en ständigt läsvärd tidskrift, ordnar kvalificerade seminarier och förser tv-publiken med privat public service av hög kvalitet. Man har också bidragit till att kulturkonservatismen numera finns företrädd i debatten på ett sätt som är konstruktivt, glatt och stridslystet i stället för tillbakablickande och förgrämt.
---
Jag har inte på långt när utforskat denna kontinent i samma utsträckning som Tigerstedt eller Engdahl, men jag känner igen svindelkänslan från den plötsliga dubbla insikten om hur väldigt och lockande det humanistiska vetandet är och hur lite man känner till och förstår sig på det. I mitt fall var det när jag någon gång under gymnasietiden läste Sven Fagerbergs Bronshästarna. Jag begrep inte mycket – mer än att detta ville jag begripa mer av.
----
har jag dammat av vårt exemplar av
som den gamle införskaffade, och läste på -70-talet
 MEN
skam till sägandes  ej jag.

Nu ska det bli av!

Etiketter:

2 Reflektioner:

Anonymous Minerva skrev ...

32 lästa böcker - det var inte dåligt!

Gott nytt år!

01 januari, 2012 11:55  
Anonymous Gustav skrev ...

Jag läste också Bronshästarna för en herrans massa år sedan, och minns att det var en stor läsupplevelse.

Kanske det är läge för omläsning under det kommande året!

01 januari, 2012 20:11  

Skicka en kommentar

<< Home