fredag, februari 18, 2011

Berlin 1922

Föreläsningen om Berlin fick mig att minnas min faders berättelse om sin tid därstädes 1920-23.
Han tjänstgjorde ju som ingenjör (han brukade skämta när det skulle stavas = Ingentinggör...) på Siemens und Halske
MEN
Det han var mest stolt över var  sin sportkarriär. Han tävlade i Berlin för Sportsclub Charlottenburg. Han var ju mycket mångsidig - sprang och hoppade  det mesta.Det oftast  berättade minnet var när han fick åka till Budapest och tävla mot Europamästaren på 400 m häck.
Min fader längst till höger - jag tror han vann...
Jag har ingen bild där han hoppar häck med klubbdräkten för


MEN

väl ett foto från Berlin 1922 där han är i boxningstagen!
The Brown Bomber

1946-49 var  ju  Joe Louis väldigt omtalad och i samband med dennes matcher
brukade pappa Calle stolt berätta att han hade haft tillfälle att tjänstgöra som sparringpartner åt Samson-Körner:

Etiketter: , ,

1 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Nach seiner Boxerlaufbahn wurde er Filmschauspieler!

18 februari, 2011 07:59  

Skicka en kommentar

<< Home