onsdag, januari 19, 2011

Vår saga 5:Jullov

Köpenhamnsäventyret tilldrog sig i mitten av december. Jag minns inte att vi ventilerade det verbalt, men efter det var det liksom underförstått att vi var ett par.
MEN
Det var ju strax jullov. Den då unge Per skulle resa till till Frankrike för att fira jul med sina föräldrar och jag var inbokad som julvikarie i Killbergs bokhandel i Hälsingborg.
Det var ju via Morbror Rulle som jag fick denna möjlighet.
Pers far Kalle Bergman tjänstgjorde i kontrollen på Bofors. Som framgår av länken var han under flera år under 50-talet stationerad i Frankrike. Själv for han ikring till olika tillverkningsställen, men hade den medhavda familjen i Tarbes.
Här är ett foto som Per tog under julvistelsen 1954. På åsnan lillebror Björn.Mor Gunborg längst upp till vänster.
Med på resan var även morbror Gottfrid.* Efter julfirandet passade de båda tillresta gästerna att kvista ner till Barcelona:
Till höger är Per fotograferad i Barcelona. Bilden till vänster bör vara från Ramblan
*Som framgår av länk var Morbror Gottfrid SJ-anställd och hade en fri utlandsresa per tåg om året som löneförmån

Etiketter: ,

6 Reflektioner:

Anonymous Gustav skrev ...

Antingen är det tiden på året, eller så var Ramblan mycket kalare än vad den är nu. När vi var där för 3-4 år sedan kändes den iallafall mycket lummigare är vad den ser ut på bilden.

19 januari, 2011 20:30  
Blogger den blyga skrev ...

Det var ju i december
OCH
1954 då det ju varit inbördeskrig 1936-39 avlöst av WW2...

19 januari, 2011 21:34  
Anonymous Stina skrev ...

Jag tror faktiskt jag ser PRECIS var farfar står nånstant. Jag ska se till att ställa mig på samma ställe, blunda och känna historiens vingslag!

20 januari, 2011 16:01  
Anonymous en djefla man skrev ...

Så elegant pappa är i kavaj och byxor – ser ut som en bild från en modetidning.

21 januari, 2011 23:03  
Blogger den blyga skrev ...

Det var tidens stil! Jeansen var knappt introducerade i Europa!

22 januari, 2011 16:59  
Blogger den blyga skrev ...

Wikipeda:
Europeisk tillverkning av dessa byxor kom inte igång förrän 1948, och då enbart i herrstorlekar. I Europa började tillverkning av damstorlekar 1956.

22 januari, 2011 17:01  

Skicka en kommentar

<< Home