torsdag, december 31, 2009

Avslutning

På decembers sista dag är det dags att kora Månadens växt.
Och inte bara det: Serien Månadens växt AVSLUTAS härmed!
I mitt cirkulära leverne som pensionär och änka kommer det ju ändå att bli samma växter som återkommer.

Finalisterna har varit:
december 2008
December 2008 Amaryllis
Januari 2009 Tulpan
Februari Forsytia
Mars Krokus
April Rödplister
Maj Gullregn
Juni Salvia
Juli Buddleja
Augusti Sköldpaddsört
September Die blaue blume
Oktober Trumpetblomma
November Slån
December Järnek, Ilex, Holly;

Nu återstår det att kora ÅRETS växt!

Följ den spännande fortsättningen!

Etiketter:

3 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Önskar Dej ett Gott Nytt År!Kanske firar du aftonen med någon av sönerna, med god mat och dryck samt minnen. Själva har vi 2 firat julafton hos yngsta dottern och ikväll ska vi till äldsta dottern tvärs över gården och fira in det nya året. Jag läser din blogg ofta, så jag såg den där murgrönan som hållit i sig. På 70-talet "stal" jag ett skott murgröna i en skog på Gottland och planterade vid ena gaveln på vårat hus. Den växte och växte och ansades av min man. Huset sålde vi -08 och de nya ägarna har tagit bort murgrönan, men det blir säkert bra, ny familj, nya rabatter och ändringar inomhus, allt till det bättre. Vi fick ett så fint julkort av familjen även i år. Det är ju också minnen som återkommer, liksom att jag saknar en "mågstump" sedan drygt 16 år.

31 december, 2009 18:06  
Anonymous margareta skrev ...

anonym försökte jag inte vara, Margareta heter jag

31 december, 2009 18:08  
Anonymous en djefla man skrev ...

Får man rösta på årets blomma? Då röstar jag på gullregn, med hänvisning till Gullberg – vars dikt "Kyssande vind" jag alltid förknippar med följande vers ur Skånska nationernas madavisa:

4. Udi parken vi satt
mången vårliger natt
ti de ljusna i sta o po vånga,
o frå daggfokti gren
po gullräjn o syren
di små fulana sjong, så de ronga.

31 december, 2009 18:31  

Skicka en kommentar

<< Home