onsdag, februari 18, 2009

40-årsminne


När vi igår motionerade på Golfbanan i Viken slog det mig plötsligt:

Det är exakt 40 år sedan som jag bestämde mig för att sluta röka!

Vi bodde i Rydebäck på den tiden. Jag hade just återvänt från en skidtur på skaren på Rya golfbana i - 17°. Jag tände en cigarett och satte mig att läsa en artikel
i Läkartidningen som handlade om en undersökning av 1913 års män i Göteborg.

Det framgick där att man kommit fram till 5 riskfaktorer för att få hjärtinfarkt. Tre av dem var ärftliga. Den fjärde handlade om livsstress. Det var bara den femte som man kunde påverka själv, nämligen rökstopp. Eftersom jag var irriterad i halsen av skidturen i det kalla vädret, satt jag där och rökte och hostade...

OCH
Bestämde mig för att SLUTA röka.
MEN
Själva genomförandet fick vänta till under semestern....
Så det är först i augusti som jag kan skryta med att vara rökfri 40 år.

Etiketter: ,

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home