torsdag, januari 15, 2009

38 år senare

Nu är glada julen slut, slut, slut. Vi har ingen julgran att bära ut, ut, ut.
Däremot har både Syrran och jag källare och biutrymmen fulla av övervintrande pelargonier.
Här Syrrans (och hennes svärdotter Maries) före beskärning.
Syrrans efter beskärning, som företogs 7 januari.
Hon räknade till 48 (svärdotterns)+24 egna

Mina härrör alla från de tre jag under stor möda hemförde sommaren 1971.
Jag brukar inte beskära mina förrän senare delen av februari.
Jag räknade mina pelargonier och jag räknade dem om igen:
Det var summa 57 rosa sådana jag fann,
i denna svala, men frostfria lokal.

Travesti:
Men jag räknade alla segel
och räknade om igen

ifrån Flying Jibb till Railer och Mesan
det var summa tjugotvå vita segel
som där gick
på den glittrande blåa ocean


Etiketter: ,

3 Reflektioner:

Anonymous Anonym skrev ...

Vid flytten till lägenhet i stan, medtog jag två pelargoner (sådana som har vita strimmor på bladen),här finns inget svalt rum att ställa dem i, de står bakom en gardin i "datarummet". Idag klippte jag av de gängliga stjälkarna och fortsätter att ibland hålla tummarna.

15 januari, 2009 14:56  
Blogger den blyga skrev ...

Kär anonym!
Trevligt med kommentar - vem är Du?
Lycka till med pelargonierna!
Har Du balkong? Om Du bor i södra Sverige, kan man ju försiktigt sätta ut dem dagtid fram i februari när man klippt ner dem ganska brutalt - det blir robustare plantor då!

15 januari, 2009 22:28  
Anonymous Anonym skrev ...

Anonym=Margareta boende i Eskilstuna som jag vet att Du besöker ibland,eftersom du är svärmor till Lotten.Vi bor inne i centrum nu och har inte balkong utan bara en loftgång som är just en gång bara, inte inglasad eller så. Jag ska försöka vara lite säkrare och klippa av mer när jag ser att den ena klarat det första klippet.Den andra ska jag gå hårt åt på en gång, som ett litet prov i år alltså. Jag har ju inte heller så många fönster som förut när vi bodde i villa och hade källare ocn svalare rum för pelargoner och TULPANER, som jag alltid bar ned i källaren till natten, nu har vi 23 grader inne fast elementen ej känns varma, så blommorna och jag själv har det varmt(pust)både nätter och dagar.

17 januari, 2009 00:09  

Skicka en kommentar

<< Home