fredag, september 07, 2007

Rune:2


”Min vagga vaggade i Tosterup i Färs härad av Malmöhus län.
Min fader var stins i Tosterup.
Mina föräldrar var goda och ömma.
Jag var en vanartig son".

Så börjar ju Fritiof Nilsson Piratens Bombi Bitt och jag.
Av någon anledning tänker jag på dessa rader när jag läser Runes sammanfattning av sin uppväxt:

Jag fostrades av en sträng fader och en snäll och kärleksfull moder.
Många är de gånger jag med list och slughet undvikit att drabbas av fars hårda slag med rottingen som han annars flitigt gjorde bruk av.
Mina bröder skonade heller icke, men även de hade sina knep att undvika rottingen.
Hm, det var ju inte sönerna som var vanartiga...

Tiden i Rosendala blev kort : När jag var fyra år flyttade familjen till Egna hem i Hakarp där mina 6 års skolgång tilldrog sig och avslutades med konfirmation i Hakarps kyrka 1939.

Sedan började springpojksjobb och på kontoret i HVA och verkstadsarbete i fabriken.

För att inte bli fast i på verkstadsgolvet som mina kamrater tog jag värvningvid K3 i Skövde den 2 oktober 1944, varigenom jag kunde få utbildning.















Exercis vid den gamla husarkasernen på Berga


På våren 1947 kom jag så till K2 i Helsingborg och när det regementet lades ner 1952 blev jag i februari anställd vid Polisen i Helsingborg, där jag så stannade till min pensionering vid 65 års ålder. (= 1980)

Jag har alltid trivts med mina 2 yrken.




Den gamle militären i första ledet vid besöket på Beredskapsmuseet!








Jag har haft turen att vara frisk och kunnat orientera och idrotta i så gott som hela mitt liv.

Orientering började jag med i Hakarpspojkarna 1942 och håller på än , misstänker att jag kommer att dö på gärdesgården...

Min första seger inom orienteringen inträffade på en 4-klubbstävling på en plats som heter Öland vid Vättern mellan Huskvarna och Gränna. E4 passerar rakt över denna by.
Året därpå arrangerade Gränna AIS tävling vid sjön Bunn och det blev seger individuellt och i lag.
Dessa tre glasvaser med inskription vårdar jag ömt.
Hinderna i terrängen kan vara många...
Läs den spännande fortsättningen!

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home