lördag, mars 24, 2007

Anna på Skranta
























Nu när jag sitter här med min gipsstövel får jag ägna mig åt arkivarbete.
Här ett "ärvt" vykort från 1914:
Det är adresserat till den gamles Farfar
Karl Johan Bergman 1872-1959







Det är tydligen stämplat dels på avsändarorten, dels vid framkomsten.
Genomgående gäller för gamla sparade vykort från 1900- till 20-talet att någon varit framma och "snott" frimärkena...

texten lyder
Idag är Lina och jag när far han är nog litet klen
vi har väntat på bref från dig hela veckan
Helsningar syster Anna













Klicka på bilderna för att läsa själv

Etiketter:

2 Reflektioner:

Blogger Stitch skrev ...

Det var värst vilket vackert språk man hade på den tiden! Med så många "F" och så :)

24 mars, 2007 15:38  
Blogger den blyga skrev ...

Se Stavningsreformen

var 1906. jag har många böcker från minfars ungdomsbibliotek med "gammalstavning"
Danskarna skriver ju fortfarande Saa hvidt och hvad nu?

24 mars, 2007 20:47  

Skicka en kommentar

<< Home