torsdag, juli 20, 2006

Födelsedagsbarn 15


Vad hände den 20 juli 1939?

Den 20 juli 1939 invigs Lingiaden på Stockholms stadion. En internationell gymnastiktävling för att fira 100-årsminnet av den svenske gymnastikens skapare Per Henrik Ling. På läktarna satt kung Gustav V och statsministern Per Albin Hansson. I högstämda tal prisades Ling och hans idèer om fysisk fostran, styrka, renhet och disciplin. Sven Jerring rapporterar.

Svenskarna hade året innan fått 2-veckors lagstadgad semester, och sommarvädret var strålande.
Ännu anade ingen att det den 3 september skulle vara fullskaligt krig i Europa!


Men den händelse som påverkat mitt liv mest är att jag blev storasyster!

När jag tänker tillbaka på mina tidigare år, bläddrar i gamla fotoalbum är det de vuxnas berättelser jag minns.
Mitt alldeles första, egna minne kan jag datera till våren 1940.
Min lillasyster Kerstin Monica - Monna i familjen sov middag i matsalen.

Vår mamma Eva bad mig se efter om hon vaknat.
Jag kan fortfarande se bilden framför mig:
Den nedgående vintersolen sken in genom fönstret och gjorde att hennes hår glänste - hon hade REST sig upp i sängen och vi log mot varandra!

Att minnet är så starkt tror jag numera beror på att det var första gången som jag, 3 1/2-åringen, insåg att hon var inte bara en baby, utan en blivande riktig människa.

















Inte så roligt!


Men vi har haft mycket roligt ihop.


Hoppas vi ännu får många år att njuta systerskapet!


Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home