torsdag, juni 22, 2006

Midsommargodis

Litet tips för att komma i form till lördagens/Midsommardagens match mot Tyskland!
Inspirationskällan är Allt om Mat som jag prenumererat på i mer än 15 år.
Medan potatisen koker inleds med
Sedan behövs ju inget märkvärdigt.
Om man vill "laga" sin matjessill är Karin Chädströms Kirresill suverän.
AoMs Påsknummer 1995 inleddes med artikeln
"En mästarinna dukar upp påskbuffén".

Även om det nu, drygt 11 åroch 187 nummer senare, publicerats åtskilliga sillrecept återvänder jag ständigt till hennes. De är lätta att tillaga, relativt billiga och underbart goda!

Den som gett namnet är Kirre Danielsson "som var legendarisk festfixare, som mest i farten på 1950-60-talen;"

Således KIRRESILL:
Det här behövs till 4 personer:
2 matjessillfileér i tärningar
2 tomater i klyftor
2 hårdkokta ägg i klyftor
lite dill till garnering
Sås:
1 dl majonäs
1 msk chilisås
Gör så här:
1. Blanda salladsingredienserna med såsen inför serveringen
Summary: Tomorrow we celebrate Midsummer´s Eve

Etiketter: ,

2 Reflektioner:

Blogger den blyga skrev ...

Va´bra att jag - och Du hade denna konversation IDAG så jag hinner lägga matjesen "iblöt" över natten!
Utlåtande följer.
Jag har dock ingen dillsnaps - bara Löjtens och hemmagjord Porse

22 juni, 2006 14:16  
Blogger den blyga skrev ...

Läs min blogg 28 februari!

Utöver resor till København, reste vi ofta till Helsingør. Det var billigt om man inte drack snaps!
Vi (dvs min far, mor och lillasyster), gick på Hotell Øresunds kro och åt smörrebröd. Pappa drack alltid Hof .

Se ävenmin blogg 14 februari. När kriget var slut och jag i reflekterande ålder hälsade vi på alla föräldrarnas gamla tennisvänner i Helsingør med omnejd bl.a innehavaren till Vin och Spritbutiken på Stenegade Wickmans? och då köptes det ju AAlborgs = Taffel.
När det gäller rugbrödet får Du info blogg 1 februari. Mellan hägg och syren har vi varit sysselsatta med natur och trädgård - nästa resa till Helsingør är inbokad 28 juni! (fotbollsfri dag)

Vi får under midsommarhelgen nöja oss med Pyramidbolagets Spisbröd.

Apropos ginet skall jag sammanföra Dig med min man alias ´den gamle vid havet´. Han har samma förkärlek för gin som Du. Vi har provat igenom tillgängliga sorter och bestämt oss för att föredra Gordons. Dags för påfyllnad 28de!

22 juni, 2006 21:52  

Skicka en kommentar

<< Home