måndag, mars 27, 2006

Den globala byn

När jag var barn var det ju krig. "Kolonialvaror" som ris och korinter t.ex lyste med sin frånvaro. De äldre berättade vällustigt hur tropiska frukter som bananer och ananas smakade.

Även spaghetti och annan pasta betraktades som något exotiskt.
Makaronipudding var det enda som bjöds - och det gjorde en ju inte nyfiken!

Sedan kom "Novisen vid spisen" 1951. Det var ett radioprogram där Tore Vretman lärde Folke Olhagen att laga mat. Jag var 16 år och följde det inspirerat - jag har fortfarande kvar recepten nedskrivna med vackraste skolflicksstil.

Ett intensivt minne är när jag tillagade spaghetti enligt anvisningar en lördag på Persgatan.
Mamma, de båda mostrarna och tant Cais stod runt syltgrytan ( man skulle ha RIKLIGT med vatten) när jag skred till verket.
Viktigt var, enl Tore W., att när vattnet kokade skulle spaghettin STÄLLAS i vattnet och sedan, vartefter de mjuknade SJUNKA ner i vattnet! Enligt mitt minne serverades enbart ketchup till - italiensk spaghetti var relativt dyrt i inköp.
ÅSKÅDARNA

Annat är det nu! Paketet ovan är ur ett billighetssortiment - Alltid lågpris - och kostar för 500 g 4.95! Det är synnerligen prisvärt - koker på 6 min.

Det intressanta med paketet är baksidan.
Där finns tillredningsanvisningar på
italienska (of coarse)
engelska
franska
tyska
spanska
portugisiska
flamländska
danska
svenska
ryska
arabiska
kinesiska
japanska ( tror jag)
och något som antingen är koreanska eller thailändska!

Etiketter:

0 Reflektioner:

Skicka en kommentar

<< Home