lördag, januari 14, 2006

Januarieftermiddag




Jag har svårt för att vara aktuell i mina daganteckningar men Søren Kierkegaard har rätt:

Livet må leves forfra, men kan kun forstås bagfra.

Vi satt som vanligt framför brasan med vår drink och lyssnade på Amadeus på dansk P2 (peto).
De spelar en av mina favoritarior, Rusalkas sång till månen av Antonin Dvorak.
Programvärden upplyser om att "Rusalka" är baserad på HC Andersens Den lilla sjöjungfrun!

Man lär så länge man lever!
Något senare spelades " Wien du Stadt meine Träume"
Det utspann sig en diskussion:

Är det inte Birgit som sjunger?
Jo mycket riktigt. Plötsligt talar programvärden i imperfekt - hon blev suofirs år.
Jag säger - Är Birgit Nilsson död - när dog hon?
Inte heller Per har läst om hennes bortgång.

När vi sätter på 18-nyheterna får vi höra att hon just begravts i hemlighet - dog redan på juldagen.

1 Reflektioner:

Blogger Olle skrev ...

Intressant med Kirkegaard-citatet -- jag skulle definitivt gissat på Piet Hein! Och då är min reflektion den att de är nog lite lika ändå, Søren och Piet!

21 januari, 2006 15:20  

Skicka en kommentar

<< Home